img
shape
shape
نکات-ضروری-حفظ-کارکنان-در-شرکت
12 آبان 1399

۱۰ نکته ضروری برای حفظ کارمندان در شرکت

آمار نشان می‌‌‌دهد که ۴۰٪ کارمندان فعلی قصد دارند طی شش ماه آینده شغلشان را عوض کنند و 60٪ از آن‌‌‌ها هم همین حالا دنبال شغل جایگزین می‌‌‌گردند. این ارقام برای کارفرماها ترسناک است چون باید زمان و هزینه‌ی زیادی برای پیدا کردن و آموزش دادن کارمند خوب صرف کنند.

از طرفی نگه داشتن کارمند‌ها برای مدت طولانی به موفقیت کسب و کار کمک زیادی می‌‌‌کند. اما این روزها حفظ کارمندان در شرکت اصلا کار راحتی نیست و باید یک دلیل خوب برای ماندن به آن‌‌‌ها بدهید.



چرا نگه‌ داشتن کارمندها در شرکت کار آسانی نیست؟

نگاه امروز به شغل و حرفه با نگاه نسل‌‌‌های قبل متفاوت است. جوان‌‌ها علاقه‌‌‌مندند محیط‌ های شغلی مختلف را تجربه کنند و به همین دلیل کارفرماهایی که به دنبال استخدام افراد با لیاقت هستند باید از استراتژی‌های جدید و نوآورانه برای جذب استعدادهای جوان استفاده کنند.

درکنار استخدام بهترین افراد، باید ماندن طولانی مدت آن‌‌‌ها را هم تضمین کنید، چون قطعا تمایل ندارید زمان و تلاش و هزینه‌ای که صرف آموزش و آماده‌‌‌‌سازی کارمندها کرده‌‌‌اید بعد از چند ماه هدر برود. ما در این مقاله ۱۰ نکته را باهم مرور می‌‌‌کنیم تا بدانیم برای حفظ کارمندها در شرکت چه کارهایی باید انجام بشود.



۱- افراد مناسب را استخدام کنید

حتما سعی کنید موقعیت‌های شغلی را به افراد متناسب با آن موقعیت اختصاص دهید. وظایفی که از کارمندان انتظار دارید باید شفاف باشد و هر چند وقت یکبار بروز شود. کسانی که کار استخدام را انجام می‌دهند باید افراد را خوب بسنجند و مطمئن شوند که ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های لازم برای آن کار و سازگاری با محیط شرکت در آن فرد وجود دارد.

اگر کسب و کار شما در زمینه‌ی خدمات فعالیت می‌‌‌کند، کارمندهای شما باید دقیقا بدانند این خدمات چه الزاماتی دارد و بتوانند از انجام دادنشان لذت ببرند. اگر برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی و نظارتی فرد را استخدام می‌‌‌کنید، ضروری است که افراد کارکشته و کاربلد را به کار بگیرید چون باعث پایین آوردن خطر تغییر شغل می‌شود. اگر کارمندهای پاره وقت می‌خواهید در دانشگاه‌ها و بین دانشجوها دنبالشان بگردید چون افراد مناسب برای این شکل از کار بینشان زیاد است.



۲- برای حفظ کارمندان در شرکت امکان پیشرفت شغلی در نظر بگیرید

اگر کارمندهای شما ببینند راه پیشرفتی ندارند و آینده‌ی بهتری با این شرکت نخواهند داشت، حتما جای دیگری را به دنبال این فرصت‌‌ می‌گردند. اگر شما به آن‌‌‌ها این امکان را بدهید که مهارت‌‌‌های بیشتر بدست بیاورند و پیشرفت کنند، تمایلشان برای وفادار ماندن به شما هم بیشتر می‌‌‌شود.

ارتقا شغلی و آموزش، برای کارمندهای با استعداد و خوب بسیار جذاب است. اینطور افراد یادگرفتن را به رفتن و گرفتن حقوق بیشتر ترجیح می‌‌‌دهند. یک راه برای تشویق آن‌‌‌ها به پیشرفت، ساده کردن مسیر مطالعه و انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌های مختلف است. می‌‌‌توانید تمام یا بخشی از شهریه کلاس‌های آموزشی کارمندها را پرداخت کنید و قبل از موعد امتحانات به آن‌‌‌ها مرخصی با حقوق بدهید. این کار یه بازی دو سر برد است چون هم کارمندها از یادگیری و پیشرفت خوشحالند و هم مهارتی که بدست می‌‌‌آورند باعث بهتر شدن خدمات شرکت و سودآوری و وفاداری بیشتر کارمند و مشتری به شما خواهد شد.

حتما یک سیستم ارزیابی شفاف و عادلانه داشته باشید که مقدار رشد و دستاوردهای کارمندان را با آن بسنجید. کارکنان خوب دوست دارند به چالش کشیده شوند و حس پیشرفت داشته باشند.

فراموش نکنید که:
اگر برای کارکنان خود ارزش قائل شوید آن‌‌‌ها هم برای مشتری های شما ارزش قائل می‌‌‌شوند



۳- برای حفظ کارمندها در شرکت مزایایی در نظر بگیرید

شرکت هایی که مزایای مختلف در نظر می‌‌‌گیرند احتمال بیشتری دارد که بتوانند در حفظ کارکنان موفق شوند. بررسی‌‌‌ها به ما نشان داده است مزایای سلامت و بازنشستگی و بیمه بیشترین طرفدار را دارد. با وجود قیمت‌‌‌های بالای خدمات پزشکی، داشتن برنامه‌‌ی قوی برای حفظ سلامت و مزایای مربوط به این زمینه یک کار ضروری به حساب می‌‌‌آید.

برنامه‌های بهداشت و سلامت میتونن اطلاعات خوبی ارائه بدن و به کارمندها کمک کنن تا در مورد ریسک فاکتورها بیشتر بدونن و تغییرات مثبت در روش زندگیشون ایجاد کنن. این کار به بالا رفتن بازدهی و کم کردن غیبت ها کمک زیادی میکنه.

از آنجایی که شرایط اقتصادی نابسامانست و حقوق‌‌‌های بازنشستگی درد زیادی دوا نمی‌‌‌کنند، افراد دنبال برنامه‌های بهتر برای بعد بازنشستگی می‌‌‌گردند. ارائه بیمه‌های مختلف برای حفظ درآمد کارمندها هم بسیار مفید واقع می‌‌‌شود.

کارفرماها می‌‌‌توانند در دادن مرخصی‌‌‌های با حقوق هم دست و دل بازتر عمل کنند. کارکنان حتما فرصت استراحت بدون تنبیه را غنمیت می‌شمرند. حتی خیلی از کارمندان این مزیت را به حقوق بالاتر ترجیح می‌‌‌دهند! مزایای خوب دیگری را هم می‌‌‌توانید در نظر بگیرید مثل: ساعت‌های کاری انعطاف‌‌‌پذیر، پاداش، مرخصی برای زایمان، پدر شدن، مسافرت‌های خانوادگی و یا استراحت موقع بیماری.



۴- با اعتماد مدیریت کنید

اگر یک کارمند اعتماد داشته باشد که شرکت در مسیر درستی پیش می‌رود، احتمال کمتری دارد که شغل خود را ترک کند. داشتن گفتگوهای شفاف برای ایجاد این اعتماد ضروری است و حس تعلق نسبت به شرکت در پرسنل ایجاد می‌‌‌کند. در مورد نقاط قوت و ضعف شرکت با کارمندها حرف بزنید و از آن‌‌‌ها بخواهید به فکر راه‌‌‌حل باشند. این روش جدید مدیریت، نه تنها با قدرت کار نمیکنه و افراد را به انجام کاری مجبور نمی‌‌‌کند بلکه بر پایه‌ی اعتماد، شفافیت و ارتباط است.

نیروی کار شما کاملا تشخیص می‌‌‌دهد که اهداف شما چه موقع خودخواهانه و فرصت‌‌‌طلبانه است و در این مواقع است که هیچ میلی به حمایت از شما نخواهد داشت. بنابراین باید بتوانید نیروی کار را متقاعد کنید که در مسیر اهداف شرکت با شما همکاری داشته باشد و در کنار شما کار کند نه برای شما.

می‌‌‌توانید این پیام اعتماد را با سپردن کار‌ها و مسئولیت‌های مهم به آن‌‌‌ها برسانید، کارهایی که باعث تجربه‌های جدید و رشد می‌‌‌شوند. مثلا از یک نفر بخواهید یک میتینگ مهم را برای شما اداره کند.



۵- محیط کاری جذاب ایجاد کنید

الان دیگر اتاقک‌‌‌های مکعبی و رنگ خاکستری از فضای کار حذف شدند و محیط‌‌‌های اشتراکی و تعاملی حرف اول را می‌‌‌زنند. کارمندان باید از فضای کارشان لذت ببرند و بتوانند با باقی همکاران خود ارتباط برقرار کنند. الان بیشتر شرکت‌ها دنبال این هستند که محیط را هرچه بیشتر و بیشتر جذاب کنند. مثلا وجود یک باشگاه در محل‌‌‌های کاری که کارمندانش ساعت‌‌‌ها پشت میز و کامپیوتر مشغول کار هستند این روزها خیلی رایج شده است.

بازی در محیط کار

کارمندها برای ورود به اداره‌‌‌ای که قهوه و میان‌‌‌وعده‌ی مجانی یا میز بیلیارد و پینگ‌‌‌پنگ دارد تردید نمی‌‌‌کنند. جشن گرفتن تولدها و پروژه‌‌‌های موفق در آخر هفته‌ها هم به داشتن فضای مثبت در محل کار بسیار کمک می‌‌‌کند. کارمندها هرچقد خوشحال‌‌‌تر باشند خلاق‌‌‌تر و کارآمدتر عمل می‌‌‌کنند و می‌توانند حس خوبشان را به کل فضای کار و همکاران خود منتقل کنند.



۶- بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید

این روزها تعادل کار و زندگی خیلی برای کارمندها مهم شده است. باید بپذیرید که کارکنان شما زندگی خودشان را دارند و اگر مدام به آن‌‌‌ها فشار بیاورید که زودتر آمده و بعد از ساعت‌‌‌های کاری بیشتر بمانند، منتظر باشید که دیر یا زود شرکت شما را ترک کنند.

الان با وجود قابلیت دورکاری، کارکردن بدون رفتن به دفتر و اداره خیلی راحت‌‌‌تر شده است. دورکاری همان انعطافی را به کارمند می‌‌‌دهد که همیشه دنبالش بوده است. ساعت کاری منعطف دقیقا همان چیزیست که یک پدر و مادر شاغل به آن نیاز دارند. این به این معنی نیست که آن‌‌‌ها کمتر از حالت عادی کار کنند، در اصل این قابلیت را دارند که ساعات کاریشان را مطابق برنامه‌های شخصی خود و خارج از ساعات کاری تنظیم کنند. حتی معمولا با این قابلیت می‌‌‌توانند بیشتر از حالت عادی هم کار کنند.

قبل‌ترها محدوده‌‌های کار و زندگی فاصله زیادی از هم داشتند و اصلا معمول و خوشایند نبود که رئیس از زندگی شخصی کارمندهای خود سوالی بپرسد. اما این روزها پرسیدن حال کارمندها و مطمئن شدن از اینکه شرایط روحی و جسمی خوبی دارند نشان می‌‌‌دهد که شما به آن‌‌‌ها به عنوان یک انسان اهمیت می‌‌‌دهید و نه فقط نیروی کار.



۷- بازخورد دو طرفه داشته باشید

خیلی از کارفرماها از ارزش ارتباط مداوم با کارمندان خبر ندارند. جوابشان به ایمیل‌های پرسنل در حد یک یا دو کلمه است و خیلی وقت‌‌‌ها هم هیچ جوابی نمی‌‌‌دهند.

امروزه مردم به بازخوردگرفتن اعتیاد پیدا کرده‌‌‌اند. ما وقتی دکمه‌ای رو فشار می‌‌‌دهیم منتظریم اتفاقی بیفتد یا وقتی بازی می‌‌‌کنیم امتیاز میگیریم اما کارمندها معمولا بازخورد و واکنش زیادی در محل کار نمی‌‌‌گیرند. نمی‌‌‌دانند کیفیت کارشان چگونه است و این به آن‌‌‌ها اضطراب خواهد داد. پس بهتر است هرچند وقت با پرسنل خود گفتگو کنید، با آن‌‌‌ها ناهار بخورید، برایشان یادداشت‌های دست‌‌‌نویس بگذارید و ببینید اوضاعشان چطور است. وقتی به آن‌‌‌ها گوش می‌‌‌دهید نشان می‌دهید که برای آن‌‌‌ها ارزش قائلید.



۸- برای حفظ کارمندها به آن‌‌‌ها احساس باارزش بودن بدهید

راه‌های کوچک زیادی هست که نشان بدهد به کارکنان خود اهمیت می‌دهید. توجه به کار آن‌‌‌ها و تشکر کردن خودش به تنهایی تغییر بزرگی ایجاد می‌‌‌کند.

این به این معنا نیست که مدام دور کارمندان بچرخید و تعریف کنید، معنیش این است که اگر کسی کاری را به بهترین شکل در پروژه‌ای انجام داد حتما تحسین و تشویقش کنید. شرکت‌هایی که این استراتژی تشویق رو پیاده می‌‌‌کنند در حفظ کارمندها قوی‌‌‌تر هستند.

هرزمان که به عنوان رئیس وارد فضای کار می‌‌‌شوید، به بقیه لبخند بزنید و حس مهم بودن به آن‌‌‌ها بدهید. اشتیاق‌های کوچک مثل غذاهای مجانی، پارکینگ مجانی و برنامه‌ی کاری منعطف ایجاد کنید و پاداش دادن برای انجام خوب یک کار را فراموش نکنید. این کار هم می‌‌‌تواند به روش‌های مختلف انجام بشود مانند دادن چک تشویقی یا تخفیف‌های مختلف مراکز تفریحی.



۹- کنترل‌‌‌گری رو فراموش کنید

بهترین راه مدیریت این است که به کارمندان خود جهت مشخصی بدهید و بگذارید فضای کافی برای انجام کارهایشان را داشته باشند و در نهایت به آن‌‌‌ها بازخورد بدهید. آن‌‌‌ها ممکن است کار را با روشی متفاوت از روش شما انجام بدهند اما تا زمانی که به نتیجه دلخواه شما می‌‌‌رسند، این موضوع هیچ اشکالی ندارد.

اگر تمام وقت بدنبال این باشید که کارمندها چه کاری انجام می‌‌‌دهند احساس بی اعتمادی از شما می‌‌‌گیرند و تمایلشان به ترک شرکت بیشتر می‌‌‌شود. کارفرماهایی که برای کوچک‌‌‌ترین چیزها قانون تعیین می‌‌‌کنند، کارمندها را به رقیب خودشان تبدیل می‌‌‌کنند. این شکل از کارفرماها این قوانین را مشخص می‌‌‌کنند چون از کم شدن بازدهی کارمندها می‌ترسند درحالی که زمانی کارمندان در خلاق‌‌‌ترین حالتشان قرار خواهند گرفت که آرامش داشته باشند و رابطه‌ خوبی با شما برقرار کنند.



۱۰- کارکنان را در اهداف اصلی شرکت شریک کنید

بهترین مزیتی که می‌‌‌توانید برای کارمندها فراهم کنید، فرصتی است که بدانند با کارشان تغییری ایجاد می‌‌‌کنند و به جهت دادن اهداف شرکت کمک می‌‌‌کنند. یکی از راه‌‌‌ها این است که سعی کنید در مورد برنامه‌های شرکت با آن‌‌‌ها حرف بزنید و بگذارید در تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌ها مشارکت کنند. در کنار آن می‌‌‌توانید بین بخشی از حقوق کارکنان و درآمد کلی شرکت ارتباط ایجاد کنید و اینگونه هرچقدر شرکت رشد بیشتری داشته باشد آن‌‌‌ها هم برای ماندن کنار شما مشتاق‌‌‌تر می‌‌‌شوند.

پوشیدن لباس‌هایی با لوگوی مخصوص شرکت شما هم می‌تواند حسی از بودن در خانواده‌ای بزرگ و شریک بودن در اهداف مهمش را به آن‌‌‌ها بدهد.



حرف آخر

نگه داشتن کارمندان در شرکت و ایجاد دلایل خوب برای ماندن آن‌‌‌ها احتیاج به تلاش جدی دارد. اول از همه سعی کنید اعتبار و اهداف شرکت را به حدی برسانید که لایق افراد با استعداد باشد و بعد باید انگیزه‌ی کافی به کارمندهایتان بدهید و تعهد و وفاداریشان را تضمین کنید. اما فراموش نکنید این کار کاملا ارزش سرمایه‌‌‌گذاری وقت و هزینه را دارد، چون داشتن کارمندان خوشحال و راضی و وفادار با کارآیی بالاتر، کلید رسیدن به نتایج خوب و موفقیت کسب و کار شماست.



دسته بندی
بالا