img
shape
shape
روابط-کاری-بهتر
23 آذر 1399

۱۵ نکته برای داشتن روابط کاری بهتر

روابط کاری در واقع مجموعه رفتارهایی است که نسبت به همکارانتان در محل کار نشان می‌دهید. ساختن چنین روابطی در محیط کار برای موفقیت شغلی شما ضروری است.



روابط میان‌ فردی موثر، کلید موفقیت

درصد زیادی از زندگی بزرگسالی شما در محل کار و ارتباط با همکاران می‌گذرد پس خوب است که سعی کنید تا حد امکان از زندگی کاری خود لذت ببرید. هیچوقت تلاش کردن برای داشتن روابط کاری بهتر و موثر‌تر دیر نیست، چه تازه شروع به برقراری ارتباط کرده باشید و چه بخواهید روابط قدیمی خود را ارتقا دهید.

همینطور تفاوتی ندارد چه مقدار تحصیلات و تجربه یا چه شخصیت و عنوانی دارید، همیشه ممکن است با رفتار‌هایی که در محل کار از خود نشان می‌دهید، به راحتی به شغل و جایگاه‌تان آسیب بزنید پس مهم است همکاران خود را بشناسید و بتوانید احساساتشان را درک کنید.

در این مقاله ما در مورد فواید داشتن روابط کاری خوب صحبت می‌کنیم و در ادامه نکاتی را که برای تقویت ارتباطات خود در محل کار لازم دارید به شما آموزش می‌دهیم.



روابط کاری خوب چیست و چه فوایدی دارد؟

داشتن روابط کاری بهتر برای موفقیت شغلی شما ضروری است چون موثر بودن این روابط، باعث لذت بیشتر شما از محیط کار می‌شود، بازدهی‌تان را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و بر میزان رضایت شغلی شما تاثیر مستقیم دارد. به علاوه، کارمندانِ دیگر هم می‌توانند تشویق‌تان کنند و راهنمایی‌هایی برای بهتر شدن کار به شما بدهند.

به طور کلی فواید روابط کاری حرفه‌ای شامل این چند مورد می‌شود:


  • باعث افزایش رضایت شما از شغلتان می‌شود.
  • در جلسات و سخنرانی ها احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری دارید.
  • باعث افزایش بازدهی تمامی اعضای گروه می‌شود.
  • در زمان‌های سخت، کمک و حمایت روحی دیگر کارکنان را دارید.
  • ماندگاری شما را در موقعیت شغلی تضمین می‌کند.


عناصر روابط کاری موثر

اعتماد: توانایی اعتماد به همکاران و احساس قابل اتکا بودن آنان.

پذیرش: درک و پذیرش موقعیت و نقش هر یک از کارکنان شرکت.

افراد گروه: افرادی که به عنوان عضوی از یک گروه بزرگ‌تر به خوبی کار می‌کنند و وظایفشان را انجام می‌دهند.

گفتگوی شفاف: بخش ضروری هر رابطه‌ای داشتن گفتگوی شفاف است. در محیط کاری که افراد به پرسیدن سوال، شناخت بیشتر همکاران و داشتن چنین گفتگوهایی تشویق می‌شوند، روابط کاری موثر‌تر و قوی‌تری شکل می‌گیرد.



چگونه روابط کاری بهتری برقرار کنم؟


۱- نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

قبل از ایجاد روابط کاری جدید، به نقاط ضعف و قوت خود توجه کنید. ارتقای مهارت‌های ارتباطی مثل قدرت بیان و مهارت شنیدن فعال و سازش با دیگران در این مسیر کمک زیادی به شما خواهد کرد. بسنجید که میزان هوش اجتماعی شما چقدر است و در روابطی که دارید چه چیزهای مثبت یا منفی با خود به همراه می‌آورید.

برای سنجش هوش اجتماعی به این مورد‌ها توجه کنید:


  • خود‌ آگاهی: شناخت خود و آگاهی از نیاز‌ها و خواسته‌هایتان در شغل و روابط کاری.

  • قدرت کنترل: توانایی کنترل احساسات و افکارتان با توجه به اهداف بلند مدتی که در سر دارید.

  • همدلی: توانایی درک موقعیت دیگران و همدلی با آن‌ها.

  • مهارت‌ اجتماعی: این مهارت شامل چند مورد مختلف مثل: کار گروهی، سازش با دیگران، قدرت حل مسئله و قدرت بیان است که برای ایجاد روابط جدید ضروری هستند.



۲- برای افراد و روابط خود زمان بگذارید

ایجاد روابط مثبت در محل کار زمان‌بر است. کار‌ها و وظایف روزانه ممکن است پیدا کردن زمانی برای گفتگو با همکاران را برای شما سخت کند. برنامه ریزی و اختصاص زمانی برای برقراری ارتباط، تعامل و شناخت همکاران را برای شما آسان‌تر می‌کند. این زمان می‌تواند موقع ناهار، در شروع روز و یا هنگام خروج از محل کار باشد. حتی می‌توانید چند دقیقه‌ی اول جلسات را به خوش و بش و دیالوگ‌های معمولی اختصاص دهید. علاوه بر این، خیلی از کارمندان در خارج از زمان کار هم با یکدیگر وقت می‌گذرانند یا در رویداد‌های گروهی مربوط به محل کارشان شرکت می‌کنند.



۳- سوال بپرسید و گوش بدهید

پرسیدن سوال و گوش دادن فعالانه نه تنها به شناخت بیشتر شما از همکارتان کمک می‌کند، بلکه موضوع مهمی در ایجاد روابط کاری بهتر است. وقتی از زندگی شخصی همکارتان یا اهداف شغلی و نیاز‌های روزانه‌ی او سوال می‌پرسید، به آن‌ها علاقه نشان می‌دهید. البته برای این سوالات حد و حدود مشخص کنید و پا را فراتر از آن نگذارید. قبل از اینکه از زندگی شخصی‌تان بی‌وقفه حرف بزنید به آن‌ها فرصت دهید تا از جزییات زندگی خودشان هم برای شما بگویند و بدانید که آدم‌ها عاشق حرف زدن از خودشان هستند. پس سوال بپرسید و شنونده‌ی خوبی باشید چون این کار باعث‌ می‌شود دیگران شما را یک فرد با مهارت اجتماعی بالا بدانند و زمانی که از موضوعی نگران هستند، احتیاج به گوش شنوا دارند یا بخواهند اتفاقی را جشن بگیرند، شما آن کسی هستید که به او مراجعه می‌کنند.



۴- به زبان بدن توجه کنید

یکی از کلید‌های ساخت روابط قوی، توجه به پیامی است که با زبان بدن منتقل می‌شود. بیش از حد خوش و بش کردن با کارمندانی که اضطراب زیادی دارند یا به موعد تحویل پروژه نزدیک هستند ایده‌ی خوبی نیست. پس قبل از برقراری ارتباط با افراد به زبان بدنشان دقت کنید.

این کار به شما کمک می‌کند بدانید چه وقتی باید تنهایشان بگذارید یا چه موضوعی برای گفتگو با آن‌ها مناسب نیست. همینطور به شما نشان می‌دهد که به چه موضوعات و رفتارهایی علاقه نشان می‌دهند.

علاوه بر این، مهم است که به زبان بدن خودتان هم توجه کنید. مثلا دست به سینه ایستادن و سر را رو به پایین نگه داشتن شما را سخت و نفوذ ناپذیر جلوه می‌دهد. در مقابل، لبخند و نگاه محبت آمیز یا ایستادن با حالت بدنی راحت و آرام، پیام اعتماد و شادی را به دیگران منتقل می‌کند و آن‌ها را به طرف شما می‌کشاند.



۵- پیشنهاد کمک بدهید

برداشتن باری از دوش همکاری که سخت مشغول سر و کله زدن با یک پروژه است کمک زیادی به بهتر شدن روابط شما می‌کند. اگر متوجه شدید همکارتان تحت فشار است و شما هم چند دقیقه‌ای وقت اضافی دارید، کمک و راهنمایی خودتان را از آن‌ها دریغ نکنید. اعتماد بخش مهمی از ساخت یک رابطه‌ی خوب است و کمک کردن به دیگران زمانی که بیشترین نیاز را به آن دارند، در افزایش این اعتماد تاثیر زیادی می‌گذارد.



۶- درخواست کمک کنید

کمک خواستن روابط کاری را به اندازه کمک کردن تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همکارانتان بخواهید در پروژه‌های شما مشارکت داشته باشند و به شما کمک کنند تا با این کار فرصت بیشتری برای تعامل و شناخت آن‌ها پیدا کنید. البته به یاد داشته باشید که اگر قبلا در شرایط مشابه به بقیه کمک کرده باشید احتمال کمک کردن دیگران به شما هم بالاتر می‌رود. همینطور از کمک خواستن بیش از اندازه و در موارد تکراری خودداری کنید چون نتیجه‌ی عکس دارد. بدانید که فایده داشتن و فایده رساندن با رعایت تعادل، بخش مهمی از تداوم روابط موثر است.



۷- ارزش همکاران و کار آن‌ها را بدانید

تحسین کردن عامل قدرتمندی در ایجاد روابط کاری خوب است. گاهی اوقات، درک چالش‌های بخش‌های دیگر شرکت و کارکنان آن‌ها کار سختی است و اگر پروژه‌ای با ناکامی مواجه شود، احساسات منفی در بین کارمندان به وجود می‌آید. اگر یادتان بماند که بخش‌های مختلف یک شرکت اهداف متفاوتی دارند، ارزش هر یک از کارکنان و کار آن‌ها را بیشتر می‌دانید. سعی کنید به جای نتیجه گیری سریع و پیدا کردن مقصر، به دنبال راه حل مشکلات باشید. با انجام کار گروهی و رعایت اخلاق حرفه‌ای کم کم متوجه ارزش کار همکارانتان می‌شوید، آن‌ها را تحسین می‌کنید و روابط کاری موثر‌تری می‌سازید.



۸- به تعهدات خود عمل کنید

عامل دیگری که به ساخت اعتماد بیشتر کمک می‌کند، عمل به تعهد‌ها است. وقتی همکاران شما بدانند که می‌توانند روی شما حساب کنند، روابط قوی‌تری بین شما ایجاد می‌شود. همیشه پیش از قبول مسئولیت و قول دادن برنامه‌ی خود را بررسی کنید و واقع بین باشید. اگر به زمان بندی و انجام کاری شک دارید آن را قبول نکنید چون بدقولی آسیب زیادی به روابط کاری و اجتماعی شما وارد می‌کند.



۹- حضور ذهن داشته باشید

با تمام کار‌ها و مسئولیت‌هایی که در طول یک روز کاری به شما محول می‌شود متوجه گذر زمان نمی‌شوید. ممکن است انجام چندین کار مختلف به طور همزمان حس موثر بودن را در شما ایجاد کند اما حضور ذهن را از شما می‌گیرد مثل: جواب دادن ایمیل‌ها در حین جلسه یا نوشتن گزارش موقع ناهار خوردن. اگر به اطرافیان خود توجه نشان دهید، شروع کننده‌ی گفتگو باشید و همکارانتان را بهتر بشناسید می‌بینید که با کمترین تلاش روابط کاری بهتر و موثرتری ایجاد می‌کنید.



۱۰- غیبت همکارانتان را نکنید

گاهی ممکن است برای نزدیکی بیشتر با دیگر کارکنان به غیبت کردن در مورد دیگران ترغیب شوید اما این شکل از تعامل ممکن است نتیجه‌ی ‌عکس داشته باشد. اگر واقعا مشتاق ایجاد روابط کاری محکم هستید، در این مواقع اخلاقی عمل کنید. همه می‌دانند که اگر بدگویی کسی را می‌کنید حتما یک روزی هم این کار را با خود آنان انجام خواهید داد. این کار اصل مهم اعتماد را در روابطتان از بین می‌برد و وجهه‌ی حرفه‌ای شما را تخریب می‌کند.



۱۱- مثبت باشید

همیشه در ذهن داشته باشید که مردم از معاشرت با افراد مثبت و شوخ طبع لذت می‌برند و اگر مداوم غر بزنید دیگران را از خودتان دور می‌کنید. پس به جای شکایت سعی کنید از شرایط لذت ببرید و حس مثبت به اطرافیان منتقل کنید. مطمئن باشید این کار همکارانتان را به تعامل با شما تشویق می‌کند چون به یاد آن‌ها می‌ماند که از معاشرت با شما حس خوبی دریافت می‌کنند.



۱۲- از ادبیات درست استفاده کنید

اگر با دید بالا به پایین با سایر کارکنان صحبت کنید، از کنایه استفاده کنید یا بد اخلاق باشید، همه به زودی متوجه رفتارهای بد شما خواهند شد. انسان‌ها مثل رادار‌هایی هستند که محیط اطرافشان را دائما بررسی می‌کنند پس وقتی به کارمندان دیگر بی احترامی کنید پیام منفی شما واضح و با سرعت زیاد منتقل می‌شود.

ممکن است گاهی فکر کنید حق دارید از دست همکارانتان عصبانی شوید و سرشان داد بکشید اما حقیقت این است که اگر احترام، اصل مهمی در سازمان شما است (که باید باشد) هیچوقت نباید این کار را انجام دهید.



۱۳- جانبداری و قضاوت بیجا نکنید

مشکلات و شکایاتی که از همکاران یا کارمندان زیر دست به شما می‌رسد را با عجله به مراتب و مدیران بالاتر نفرستید. همیشه مشکلات را با افرادی که مستقیما در آن دخالت داشته‌اند مورد بحث و بررسی قرار دهید و صحبت‌هایشان را بشنوید.

اجازه ندهید کارمندان به کمین اشتباهات یکدیگر بنشینند و آن‌ها را به شما گزارش دهند چون در چنین محیطی اتحاد و روابط موثر به سرعت تخریب می‌شوند. شما هر گز نمی‌توانید به تنهایی و بدون داشتن همکاران و کارکنان متحد به اهداف کلی شرکت نزدیک شوید. پس با بقیه آن طور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود.



۱۴- نقاط قوت همکارانتان را کشف کنید

هر کارمندی در شرکت شما دارای استعداد‌ها، مهارت‌ها و تجربه‌های مفیدی است. اگر به همکارانتان کمک کنید این توانایی ها را در خودشان بشناسند، کمک بزرگی به آن‌ها و بهتر کردن روابط خود کرده‌اید. رشد یکی از کارکنان باعث رشد دیگر کارمندان و به دنبال آن پیشرفت کل شرکت می‌شود.

برای ایجاد یک محیط سالم رقابتی حتما لازم نیست مدیر باشید. همکارانتان را تحسین کنید و فعالیت‌های مثبت آنان را مورد توجه قرار دهید. بدانید آن‌ها همیشه به خاطر خواهند داشت این شما بودید که متوجه این قابلیت‌ها شدید.



۱۵- با همه سازش داشته باشید

جمله‌ی معروفی هست که می‌گوید: «شما می‌توانید دوست‌هایتان را انتخاب کنید اما خانواده‌تان را نه». این جمله را می‌توانید به همکارانتان هم اختصاص دهید چون اغلب انتخاب کسانی که با آن‌ها کار می‌کنید هم با شما نیست و رفتار بعضی از آن‌ها ممکن است چندان باب میل شما نباشد. احتمال برخورد با آدم‌های پر حرف، خبرچین، همیشه ناراضی یا کسانی که اعتبار همه چیز را به نام خوشان می‌زنند در محیط کار زیاد است اما هر چقدر هم این افراد رفتارهای ناخوشایند داشته باشند، همیشه راهی برای سازش با آنان وجود دارد و می‌توان به برقراری روابط کاری خوب با آن‌ها امیدوار بود.



منابع
دسته بندی
بالا