img
shape
shape
همکاران-مشکل-ساز
26 آذر 1399

راهکارهای موثر در برخورد با همکاران مشکل ساز

در هر سازمانی تعدادی از این افراد وجود دارند و شما می‌توانید با رعایت چند مورد، برخورد با همکاران مشکل ساز را یاد بگیرید و تأثیر منفی‌‌شان را از بین ببرید.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در محل کار با افرادی مواجه شوید که از راه‌های مختلف برای شما مشکل ایجاد می‌کنند. افرادی که رفتارهای ناخوشایندشان استرس شما را بالا می‌برد و روی کیفیت کار شما تاثیر منفی می‌گذارد. اینطور آدم‌ها شغل و شرکت خود را دوست ندارند و از نظر آنها روسا و همکارانشان همیشه بدجنس هستند و با آنها ناعادلانه رفتار میکنند. شرکت‌شان همیشه در حال پایین آمدن و پسرفت است و مشتری ها به مرور برایشان بی ارزش می‌شوند.

در واقع دلیلی برای معاشرت با افراد مشکل ساز وجود ندارد و واقعیت این است که تاثیر منفی این افراد مسری است. همراه شدن با رفتارهای آن‌ها ممکن است روی شما هم تاثیر منفی بگذارد. حتی ممکن است گاهی اوقات متوجه تأثیر آنها بر خودتان و محل کارتان نشده باشید.

اما چه دلیلی دارد به آن‌ها اجازه‌ دهید چنین تاثیری روی شما بگذارند؟ شغل وحرفه‌ی شما باید شادی برایتان به همراه داشته باشد، نه مشکل و غم و منفی بافی. بنابراین شما برای موفقیت شغلی خود باید هرچه زودتر طریقه برخورد با همکاران مشکل ساز خود را یاد بگیرید و پیش از اینکه اوضاع روز به روز بدتر شود آن را عملی کنید.

ما در ادامه به نکات کلی که باید در برخورد با انواع رفتارهای منفی در محل کار انجام شود اشاره می‌کنیم و بعد به طور خاص‌تر به رایج ترین هر یک از این رفتارها می‌پردازیم و می‌گوییم برخورد مناسب با هر یک از آن‌ها چیست. شما با رعایت این نکات شیوه‌‌های متفاوتی برای نزدیک شدن به افراد مشکل ساز یاد می‌گیرید و محل کارتان را دلپذیرتر می‌کنید.



نکات کلی در برخورد با همکاران مشکل ساز



میزان ارتباط

میزان ارتباط خود با همکاران مشکل سازتان را به حداقل برسانید. اگر محل کار کوچکی دارید یا در بخش یکسانی از شرکت کار می‌کنید ممکن است با چالش بزرگ‌تری مواجه باشید. اما می‌توانید تا حد امکان از محل‌هایی که همکارتان در آن قرار دارد دوری کنید. اگر بدون دعوت، به دفتر شما آمد مودبانه به او بگویید که سرتان شلوغ است و نمی‌توانید با او گفتگو کنید. مراقب باشید به او سلاحی ندهید که بعدا در مقابل شما از آن استفاده کند، به خصوص هر شکل اطلاعاتی از زندگی شخصی، اشتباهات قبلی یا شکایت‌هایتان از کار فعلی.



اخلاقی عمل کنید

همیشه اخلاقی عمل کنید حتی اگر دیگران این کار را نمی‌کنند. اگر جواب آتش را با آتش بدهید و از تکنیک‌هایی مشابه همکار مشکل سازتان استفاده کنید روزی خودتان هم گرفتار می‌شوید. چون ممکن است فرد دیگری که نسبت به موقعیت آگاهی ندارد رفتارهای شما را ببیند و به اشتباه شما را مقصر اصلی بداند. همیشه یادتان باشد افراد مشکل ساز در نقش قربانی را بازی کردن و انداختن تقصیر به گردن دیگری ماهر هستند.



کارتان را عالی انجام دهید

اگر هدف یک همکار حسود این است که شغل شما را به خطر بیندازد، بهترین راه مقابله با آن این است که ثابت کنید برای شرکت ارزش دارید و کارتان را موثر انجام می‌دهید. پس همیشه پروژه‌ها را با کیفیت بالا انجام دهید و در کارهای گروهی خوب عمل کنید. به زودی دیگران هم متوجه می‌شوند که ادعاهای همکار مشکل‌سازتان هیچ پایه و اساسی ندارد. همیشه مراقب این رفتار باشید اما بی دلیل هم نسبت به دیگران بدگمان نشوید و فقط کارهای ضروری را برای حفظ شغلتان انجام دهید.



با بقیه‌ی همکارانتان ارتباطات خوبی بسازید

سعی کنید همیشه خوش مشرب باشید، به زندگی و مسائل‌ دیگر همکاران علاقه نشان دهید (نه بیش از حد که فضولی تلقی شود)، برای موفقیت‌ها تشویق‌شان کنید و زمانی که به کمک احتیاج دارند به آن‌ها کمک کنید. با این کار اگر همکار مشکل سازتان بخواهد به شما تهمتی بزند، مخاطب زیادی برای صحبت‌هایش پیدا نمی‌کند چون آن‌ها می‌دانند شما همیشه گرم، صمیمی، مثبت و صادق بوده‌اید. اگر کسی خبر این تهمت‌ها و غیبت‌ها را به شما رساند، واکنش زیادی نشان ندهید و آتش دشمنی را بیشتر نکنید. فقط بگویید تعجب کرده‌اید و نمی‌دانید او چطور این حرف‌ها را در مورد شما زده آن هم زمانی که یکدیگر را هنوز به خوبی نمی‌شناسید.



محترمانه رفتار کنید

در برخورد با همکاران مشکل ساز محتاط و مودب باشید. اگر شرایط را مناسب می‌دانید از او دلیل خصومتش را بپرسید تا بتوانید با هم برای حل آن تلاش کنید. اگر او دائما غیبت دیگر همکاران را می‌کند از او علتش را بپرسید. شما نباید او را در حالت دفاعی قرار دهید اما باید او را متوجه کنید که رفتارهایش قابل تحمل نیستند. هیچوقت او را تهدید، نصیحت و تمسخر نکنید فقط خیلی راحت و محترمانه به او بگویید که دوست ندارید به این رفتارهایش ادامه دهد و فقط می‌خواهید کاری را انجام دهید که برایش حقوق می‌گیرید.



در ادامه به طور مشخص‌تری به رایج‌ترین رفتارهای منفی و مشکل ساز در محل کار اشاره می‌کنیم و نحوه‌ی برخورد مناسب با آن‌ها را به شما را آموزش می‌دهیم:


روش برخورد با همکاران منفی نگر

اینجور افراد به دنبال ایجاد جو آشفته، حرکات نمایشی، اغراق در احساسات و ایجاد بحث‌های بی سرانجام هستند، همیشه دوست دارند در مرکز توجه باشند و استاد انداختن تقصیرها به گردن دیگران هستند. در برخورد با این افراد سعی کنید از موقعیت‌های دردسر ساز و موضوعات جنجالی فاصله بگیرید. به هنگام غیبت‌ها، داستان‌های دراماتیک و بحث‌های سیاسی و مذهبی آن‌ها، با یک دلیل موجه و مودبانه از بحث خارج شوید. حتی اگر فقط شنونده باشید هم شریک جرم محسوب می‌شوید.

در مورد نارضایتی‌های شغلی با دیگر همکارانتان صحبت نکنید چون خودتان هم تبدیل به یکی از این افراد می‌شوید و ممکن است همکاران مشکل‌ سازتان این اطلاعات را به شکل ناخوشایندی با رئیس شما در میان بگذارند. به جای این کار با یک دوست خارج از محل کار یا با افراد خانواده در این باره صحبت کنید.

در نهایت با مدیرتان صحبت کنید. او ممکن است محیط کارتان را عوض کند یا شخصا به حل مشکل بپردازد. اما بدانید که با این کار ممکن است مهارت انجام کار گروهی شما پایین به نظر برسد. پس تا جای ممکن از این راه حل استفاده نکنید و یا اگر چندین نفر بر سر این مشکل توافق دارید با هم به مدیرتان مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید.



روش برخورد با همکاران هیجان طلب

اینجور افراد به دنبال ایجاد جو آشفته، حرکات نمایشی، اغراق در احساسات و ایجاد بحث‌های بی سرانجام هستند، همیشه دوست دارند در مرکز توجه باشند و استاد انداختن تقصیرها به گردن دیگران هستند. در برخورد با این افراد سعی کنید از موقعیت‌های دردسر ساز و موضوعات جنجالی فاصله بگیرید. به هنگام غیبت‌ها، داستان‌های دراماتیک و بحث‌های سیاسی و مذهبی آن‌ها، با یک دلیل موجه و مودبانه از بحث خارج شوید. حتی اگر فقط شنونده باشید هم شریک جرم محسوب می‌شوید.

در مورد نارضایتی‌های شغلی با دیگر همکارانتان صحبت نکنید چون خودتان هم تبدیل به یکی از این افراد می‌شوید و ممکن است همکاران مشکل‌ سازتان این اطلاعات را به شکل ناخوشایندی با رئیس شما در میان بگذارند. به جای این کار با یک دوست خارج از محل کار یا با افراد خانواده در این باره صحبت کنید.

در نهایت با مدیرتان صحبت کنید. او ممکن است محیط کارتان را عوض کند یا شخصا به حل مشکل بپردازد. اما بدانید که با این کار ممکن است مهارت انجام کار گروهی شما پایین به نظر برسد. پس تا جای ممکن از این راه حل استفاده نکنید و یا اگر چندین نفر بر سر این مشکل توافق دارید با هم به مدیرتان مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید.



روش برخورد با همکاران پرحرف

همیشه یک فرد پر حرف در هر اداره‌ای وجود دارد که نمی‌داند چه وقت ساکت شود و شما را به عنوان یک شنونده به اسیری گرفته است. بهترین کار صادق بودن است. مثلا اگر بی وقفه شروع به زدن از همکاران دیگرتان کردند، به آن‌ها بگویید از این حرف‌ها احساس خوبی ندارید و وقت‌تان تلف می‌شود. اما اگر این راه حل مناسبی برایتان نیست می‌توانید در برخورد با این افراد همیشه مشغول به نظر بیایید حتی اگر در آن لحظه واقعا کاری برای انجام ندارید. بگذارید فکر کنند وقتی برای شنیدن صحبت‌هایشان ندارید. اگر هیچ راهی به ذهنتان نرسید، تلفن را بردارید و بگویید باید به کسی زنگ بزنید یا به دستشویی بروید یا جلسه‌ای دارید.

همینطور می‌توانید به هنگام گوش دادن به آن‌ها، در ابراز احساسات خنثی باشید. چون این کار انرژی زیاد آن‌ها برای حرف زدن را کم می‌کند و برعکس، واکنش‌های مثبت، آن‌ها را به بیشتر حرف زدن تشویق می‌کند. البته مودب باشید و تظاهر نکنید به حرفایش علاقه‌ ندارید، فقط واکنش قابل توجهی نشان ندهید. او وقتی می‌بیند حرفایش تاثیری ایجاد نمی‌کند به دنبال شنونده‌ی دیگری می‌گردد.



روش مقابله با تهمت‌ها و همکارانی که شما را متهم کرده‌اند

تهمت‌های مختلفی مثل، سواستفاده از موقعیت شغلی، اعمال غیر قانونی، تعرض جنسی و رفتارهای توهین آمیز به شهرت و اعتبار شما آسیب زیادی می‌زند. اگر به غلط به انجام این کارها متهم شده‌اید برای رفع این اتهامات تلاش کنید.

برای این کار هیچوقت کنترل خودتان را از دست ندهید و با آرامش برخورد کنید. با مدیران خود همکاری کنید، به سوال‌هایشان پاسخ دهید و مدارکی ارائه کنید که به رفع اتهام کمک کند. اگر شاهدی برای حر‌فایتان دارید حتما از او کمک بخواهید و یا در نهایت از وکیل کمک بگیرید.

با حضور رئیس یا کارمند دیگر، با شخصی که به شما تهمت زده است صحبت کنید و سوتفاهم ها را برطرف کنید. به داستان او هم کامل گوش کنید و بعد دلایل خودتان را توضیح دهید.

اگر موفق به رفع سوتفاهم‌ها نشدید، ارتباطات خود را با همکاری که شما را متهم جلوه داده است محدود کنید. ارتباطات بیشتر ممکن است باعث پیچیدگی بیشتر شرایط شود.



روش برخورد با همکاران خودنما

اینکه هر روز سرکار بروید و از زندگی بی‌نظیر همکارتان و بازخوردهای عالی کارش بشنوید حتما طاقت‌فرسا است. چنین شخصی معمولا به دلیل خودخواهی و خودشیفتگی چنین کاری انجام می‌دهد. گاهی هم به دلیل احساس ناامنی، فکر می‌کند دیگران هرچه بیشتر در مورد دستاوردهای او بدانند، بیشتر مورد قبول واقع می‌شود.

برای حل مشکل، به طور خصوصی و زمانی که همکار خودشیفته‌تان ساکت و آرام است در مورد این مسئله با او صحبت کنید. به او اطمینان دهید که قصد تخریبش را ندارید، از کار کردن در کنار او لذت می‌برید و فقط می‌خواهید روابط کاری‌تان را بهتر کنید.

از یکی از خودنمایی‌هایش برای او مثال‌هایی بیاورید تا متوجه تاثیر رفتار خود بشود اما هیچوقت با منت و بی ادبی با آن‌ها حرف نزنید. در حل مشکل به او کمک کنید و پیشنهاد دهید گاهی از کار دیگران تعریف کند یا بخواهد کمی هم در مورد دیگران بشنود. به او بگویید بقیه‌ی همکاران بدون نیاز به گفتن او، به وقتش متوجه عملکرد مثبتش می‌شوند.



روش برخورد با نیش و کنایه در محل کار

قطعا دوست ندارید تمام ساعات کاری خود را به ترس از نیش و کنایه همکاران دیگرتان بگذرانید. برای مقابله با افرادی که دائما به شما زخم زبان می‌زنند آرامش خود را حفظ کنید و با جواب مشابه دادن مشکل را دو برابر نکنید. طوری رفتار کنید که انگار آن نیش و کنایه هیچ تاثیری روی شما نداشته است. یک نگاه ساده و خنثی به شخص کافی است. هیچ اخم، پوزخند یا خنده‌ای نداشته باشید چون وقتی این افراد ببینند حرفشان تاثیر مورد نظرشان را نداشته، دیگر این کار را با شما انجام نمی‌دهند.

برخورد مناسب دیگر شفاف‌سازی است. از آن‌ها بپرسید منظورشان در مورد این حرف چه بوده و چرا آن را گفته‌اند. همینطور می‌توانید از جواب‌هایی شبیه: من با تو هم عقیده نیستم استفاده کنید.

اگر این کارها نتیجه‌ای نداد، اعتراض خود را واضح‌تر بیان کنید و مودبانه و با صدای آرام بگویید نظراتشان منصفانه نیست و دیگر نمی‌خواهید آن‌ها را بشنوید.



حرف آخر

همکاران مشکل‌ساز خرج‌های مادی و ذهنی زیادی روی دستتان می‌گذارند و پول و وقت شما را هدر می‌دهند. ممکن است روزی به خودتان بیایید و ببینید زمان زیادی برای خوشحال کردن و مشاوره دادن به این افراد صرف کرده‌اید. مطمئن باشید به نفع همه است که هر چه سریع‌تر برخورد با همکاران مشکل‌ساز را یاد بگیرید و آن را عملی کنید.



دسته بندی
بالا